Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Retningslinjer for pædagogisk tilsyn

Pædagogisk tilsyn i Københavns Kommune

Det pædagogiske tilsyn skal sørge for, at alle institutioner i Københavns Kommune fungerer godt og overholder gældende lovgivning. Tilsynet ser på dagligdagen i institutionen og på det pædagogiske arbejde med børnene. Et tilsyn består af:

  • Løbende tilsyn via de pædagogiske konsulenters samarbejde i dagligdagen med dag- og fritidstilbud samt ét årligt tilsynsbesøg, hvor det daglige arbejde med børnene observeres af en pædagogisk konsulent.1
  • Et dialogmøde med ledelse og repræsentanter for medarbejdere og forældre.
  • En tilsynsrapport, der samler op på observationer fra tilsynsbesøg, og på dialogen med medarbejdere, leder og forældrerepræsentanter.

Den færdige rapport skal afsluttes senest 30 dage efter tilsynsbesøget og offentliggøres på institutionens hjemmeside.

Tidsplan for et pædagogisk tilsyn

Oversigt over tidsplan for pædagogisk tilsynTilsynsrapporten præsenteres og drøftes som et fast punkt på det årlige forældremøde. I klyngerne orienteres klyngebestyrelserne herudover om enhedernes tilsynsrapporter mindst en gang årligt.

Den pædagogiske konsulent

Alle institutioner i Københavns Kommune har en pædagogisk konsulent tilknyttet. Den pædagogiske konsulent rådgiver og vejleder løbende institutionen om blandt andet pædagogik, faglig udvikling og forældresamarbejde. Det er den pædagogiske konsulent, der gennemfører det årlige tilsynsbesøg og skriver tilsynsrapporten.

Seks pejlemærker for kvalitet

Tilsynet tager udgangspunkt i Københavns Kommunes seks pejlemærker for pædagogisk kvalitet og sikrer, at alle love og regler for institutioner overholdes:

  1. Sociale relationer – positiv voksenkontakt hver dag
  2. Inklusion og fællesskab – børne- og ungefællesskaber til alle
  3. Sprogindsatsen – muligheder gennem sprog
  4. Forældresamarbejde - forældrepartnerskab
  5. Sammenhæng – også i overgange
  6. Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis Indledning

 

Læsevejledning

I rapporten på de kommende sider kan du læse konklusionerne fra det seneste tilsynsbesøg i institutionen. I slutningen af rapporten finder du institutionens kommentarer til tilsynsrapporten. Kommentarerne er udarbejdet i institutionens forældreråd, hvis institutionen er en del af en klynge, eller i bestyrelsen, hvis institutionen er selvejende.

Vurderinger i tilsynsrapporten

Det daglige arbejde i institutionen vurderes i forhold til de seks pejlemærker for pædagogisk kvalitet, dag- og fritidstilbud arbejder ud fra i Københavns Kommune. For hvert pejlemærke vurderer den pædagogiske konsulent arbejdet i institutionen og placerer indsatsen i en af de tre kategorier nedenfor.

Vedligehold indsats

Anerkendelse af institutionens arbejde

  • Institutionen arbejder målrettet med pejlemærket, så det er synligt i børnenes dagligdag.
  • Pejlemærket er en del af den pædagogiske planlægning.
  • Institutionen skal fortsætte det gode arbejde og løbende udvikle deres indsats

Tilpas indsats

Anbefalinger til justeringer af institutionens arbejde

  • Institutionen arbejder med pejlemærket, men det ses ikke tydeligt i dagligdagen.
  • Pejlemærket er en del af den pædagogiske planlægning, men omsættes ikke til handling alle steder.
  • Konsulenten kommer med anbefalinger til, hvordan institutionen kan tilpasse deres indsats.

Ny indsats

Anmærkninger til institutionens arbejde og krav om nye tiltag

  • Institutionen arbejder ikke bevidst med pejlemærket.
  • Dagligdagen lever ikke op til god pædagogisk praksis på alle områder.
  • Institutionen skal sætte gang i nye indsatser, der kan ses tydeligt i dagligdagen.
  • Konsulenten kommer med anbefalinger til nye indsatser.
  • Der er faste krav til opfølgning og evaluering

Hvis du vil vide mere

Har du spørgsmål til rapporten, er du velkommen til at kontakte lederen i institutionen. Er du forælder i institutionen, vil der i løbet af året blive afholdt et forældremøde, hvor rapporten præsenteres og drøftes.

Her kan du kan læse mere om, hvordan Københavns Kommunes institutioner arbejder med pædagogisk kvalitet og se den seneste kvalitetsrapport for hele dagtilbudsområdet