klynge A-Amagers kerneopgave

Hele klynge A-Amagers kerneopgave

Alle medarbejdere i klynge A-Amager har været med til at formulere vores fælles kerneopgave i én sætning.

Sætningen lyder således: "I klynge A - Amager understøtter vi børn og unges trivsel og læring, så de bliver livsduelige medspillere i samfundet".

FC Strands definition af Kerneopgaven, samt underliggende begreber:
”I klynge A Amager understøtter vi børn og unges trivsel og læring, så de bliver livsduelige medspillere i samfundet”

Understøtter?

• Det handler om at skabe et fundament.
  • At skabe et samspil mellem barn/ung og pædagog.
  • Det handler om opdragelse og dannelse.
  • At rammesætte overfor børn og unge.
  • At børn og unge selv bliver i stand til at tage stilling til hvad der er rigtigt og forkert.
  • Passe på at man ikke dømmer.
  • Give børn og unge nogle redskaber.
  • Bryde en negativ udvikling.
  • Der understøttes i samarbejde med andre interessenter (forældre, lærere, fodboldtrænere osv.)

Trivsel og læring? (begge ord)

• Trivsel er et helhedsorienteret begreb. Det handler både om det fysiske og det psykiske. Det handler om barnets eget syn på sig selv og omgivelsernes syn på barnet.
  • Læring er en proces i hjernen – en forstyrrelse som skaber en erfaring, som igen generer viden. Ikke bare en boglig viden, men også f.eks. en kropslig viden.
  • Trivsel kommer før viden, da det er svært at lære noget hvis man ikke trives.

Livsduelige medspillere?

Livsduelighed:

• Får en uddannelse, undgår at blive kriminel, indgår i positive sociale sammenhænge.
  • At man tør fejle og kan rejse sig igen, at man har selvværd og kan håndtere udfordringer. Målet er måske ikke nødvendigvis at undgå at blive kriminel, men at den unge/barnet har redskaber og er i stand til at komme ud af kriminalitet. Konflikthåndtering
  • At barnet eller den unge tør at være tilfreds med den man er og glæder sig over egne evner og kompetencer. Succes er ikke nødvendigvis målet for den unge, men den unge skal kunne glæde sig over succesen.
  • At være tilfreds/have det godt med sig selv.
  • At være kritisk og selvreflekterende omkring egen gerning og væremåde.

Medspiller:

• Medspiller/medborger ”rammer” hinanden hvis man forsøger at definere begreberne.
  • Det er en aktiv handling. Man kan være medspiller eller medborger, frem for bare borger eller spiller. En medspiller både bidrager og modtager i fællesskaber.
  • At spille hinanden gode/At spille andre gode.