Sikkerhed og regler

Sikkerhedsregler og instrukser omkring vandaktiviteter

I nedenstående dokumentsamling kan du læse om Børne- & Ungdomsforvaltningens regler og retningslinjer omkring badning og vandaktiviteter.

Al sejlads med børn og unge (elever) i regi af Københavns Kommune, betragtes som erhvervssejlads og skal følge Børne- og Ungdomsforvaltningens retningslinjer. Det Maritime Ungdomshus har kompetencen omkring udbydelse af påkrævede kurser (førstehjælp og sikkerhedskurser). Endvidere besigtiger og godkender vi farvande (hav, sø og å) som meget beskyttet farvand. Send en e-mail til 37903@kk.dk eller ring til 27 59 77 27 (Maritim Teamkoordinator Erik Hauerberg).

Specifikt omkring badereglerne i DMU:

Hvis du skal bade med børn i DMUAS skal BUF's baderegler følges. Medarbejdere og eksterne brugere skal kunne svømme 200 meter og foretage livredning samt yde førstehjælp. Dette dokumenteres hvert år ved:

• hvis du skal bade i vores bassiner, at have en gyldig livredderprøve fra BUF akademi. (bassinprøven)
  • hvis du skal bade udenfor på dybt vand, at have en godkendt Åbent Vand Underviser prøve samt have et godkendt 8 timers førstehjælps funktions kursus ved sejlads og anden søsport.

Badning i bassiner i DMU og Sejlklubben:

Bassinerne i DMU er afgrænset med banetov. Opsyn med badende børn skal foregå fra broen og ikke i vandet, så der sikres det bedst mulige overblik. Medarbejderne i DMU vurderer fra dag til dag og med øje for børnegruppen, hvor mange børn én medarbejder kan være ansvarlig for. Opsynshavende medarbejder skal alliere sig med en backup medarbejder på land og begge skal have en tændt Walkie Talkie på sig.

Oppusteligt badelegetøj må gerne benyttes i de afgrænsede bassiner i DMUAS eller hvis disse er fastgjort med en line til bro/kaj.

Badning i svømmehal og på dybere vand:

Minimum én af de to personer som har opsynspligt ved badning i svømmehallen eller ved badning på dybt vand skal kunne bjærge en person fra det dybeste sted i det område der bades i/i svømmehallen. Dette definerer vi således: Hvis du skal bade (eller sejle) på vanddybder over 1,5 meter skal du være i besiddelse af et gyldigt opsynskort til dybt vand (fx "den store bassinprøve" på 3,8 meter). Denne livredderprøve udbydes ligeledes på BUF akademi. Der må ikke bades på vanddybder over 3,8 meter i DMU og Sejlklub regi.

Retningslinjer for sejlads BUF 2020

Baderegler BUF 2020