Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mediepolitik

Fritidscenter Strand har vi en mediegruppe som består af en IT/sociale medie- medarbejder fra hver matrikel og for hhv. fritidsklub og ungdomsklub.

Mediegruppen indgår ligeledes i FC Strands "Medieråd" som  derudover også består af en fritidsklubrepræsentant (10-14 år) og en ungdomsklubrepræsentant (14-18 år) fra hver klubafdeling. Medierådet mødes 2 gange årligt og drøfter retningslinjer og indhold i mediepolitikken, såsom spiltyper, brug af sociale medier i klubberne, ny-indkøb af IT udstyr osv. Medierådet har den økonomi til rådighed som er afsat til IT på de enkelte afdelinger i starten af et budgetår. Børn/ungerepræsentanter har medbestemmelse til ny-indkøb og medindflydelse på regler og retningslinjer. Mediepolitikken godkendes af forældrerådet én gang for alle og når der er sket væsentlige ændringer i mediepolitikken.

Vi anbefaler forældre at se videoerne fra "Medierådet for børn & unge" som kan give god råd og vejledning til hvordan man som forældre og barn agerer i en digitaliseret hverdag. Herunder børns vaner og adfærd på sociale medier og nettet generelt.

Se link: https://www.medieraadet.dk/medieradet/digitaldannelse/mellemtrin 

Mediepolitik i Fritidscenter Amager Strand:

Indledning
Dette udspil er udarbejdet af mediegruppen i Fritidscenter Amager Strand og beskriver den måde vi arbejder pædagogisk med IT-/sociale medier i klubberne i Fritidscenter Strand, herunder fremtidige tiltag og måder at inddrage og støtte de unge i deres færden på sociale, brug af IT, herunder computer, tablets, mobiltelefoner, spilkonsoller og film/tv. Derudover er dette et udspil til en fælles mediepolitik i klynge A Amager, ud fra den gængse forskning på området.

Fritidscenter Strand vil gerne være banebrydende indenfor vores tilbud som vedrør IT og sociale medier blandt børn og unge. Vi bestræber os på at have fingeren på pulsen, når det gælder om at stimulere børn og unges nysgerrighed og holde os opdateret med den gængse viden og forskning på området.
Det er vigtigt for os at synliggøre vores pædagogiske overvejelser overfor især forældre som f.eks. kunne være bekymrede over at deres barn spiller for meget computer eller spil med voldelige aspekter, såsom skydespil mv.
Har du som forældre (eller anden person) spørgsmål til eller en bekymring omkring brug af IT og sociale medier i klubben, er du altid velkommen til at kontakte den medieansvarlige i afdelingen eller den pædagogiske leder. Forældrerådsformanden kan ligeledes kontaktes hvis spørgsmål eller forslag ønskes drøftet på et forældrerådsmøde. Kontaktoplysninger findes på Fritidscentrets hjemmeside.

FC Strands ”Medieråd”
IT og sociale medier er i en konstant udvikling og derfor skal vi også være indstillet på at vi fra tid til anden må genoverveje den tilgang vi som pædagoger har til vores mediepolitik. Dette dokument er derfor tiltænkt som et dynamisk dokument som opdateres jævnligt af Fritidscenter Strands ”Medieråd” når der sker væsentlige ændringer på området, som f.eks. nye spil, sociale medieplatforme, regler og retningslinjer fra forvaltning, samt konsekvenser hvis reglerne ikke overholdes.
Medierådet består af en IT medarbejder, en fritidsklubrepræsentant (10-14 år) og en ungdomsklubrepræsentant (14-18 år) fra hver klubafdeling. Medierådet mødes minimum 2 gange årligt og drøfter retningslinjer (mediepolitikken) for brug af sociale medier i klubberne i Fritidscentret, spiltyper og nyindkøb af IT udstyr, spil mv.
Medierådet har den økonomi til rådighed som er afsat til IT udstyr i de enkelte afdelinger. Økonomien aftales og afsættes på afdelingsmøder i starten af budgetåret. Børn/ungerepræsentanter har medbestemmelse på nyindkøb og medindflydelse på regler og retningslinjer. Ved tvivlsspørgsmål kontaktes den pædagogiske leder. Mediepolitikken skal godkendes af forældrerådet én gang for alle og når der er sket væsentlige ændringer i mediepolitikken.

Pædagogiske overvejelser:
Hvorfor Computere og IT i Fritidscenter Strand?

  • Computere og IT skaber og understøtter læring.
  • Computere og IT giver børn nogle kompetencer.
  • Computere og IT giver børn mulighed for at kommunikere med andre.
  • Computere og IT er en del af såvel børns samt voksnes hverdag.
  • De fleste børn er nysgerrige på computere og IT.
  • Computere og i høj grad internettet, giver børn indblik i andre kulturer og forståelse for andre måder at leve på.

 

Det sociale aspekt i og omkring computerrummet

Mange børn og unge bruger meget af deres fritid på at spille computer. Ofte er det online Multiplayerspil, hvor de kommunikerer med andre spillere, både positivt og negativt. Nogle børn sidder ofte alene derhjemme og spiller online og reflekterer ikke nødvendigvis over den interaktion de har online med medspiller/modspillere.
I computerrummet får børnene mulighed for, i trygge rammer at prøve kræfter med de sociale aspekter i det digitale univers. Her er der altid en voksen som kan guide børnene i deres adfærd, sprog og leg med hinanden, både i det fysiske rum og det digitale univers.
I computerrummet er der hele tiden et samspil mellem børnene og de unge når de spiller. Alle snakker sammen på kryds og tværs og lægger strategier for hvordan de klarer den ”næste bane” eller ”dræber det næste monster”.
Vi har oplevet at børn som normalt har tendens til at være indadvendte, kommer med i legen og derigennem danner nye eller bedre relationer til de andre børn i rummet.
I computerrummene i Fritidscenter Strand vil computere som udgangspunkt stå således at skærmen peger ud i rummet og dermed være synlig for personale.

Børn er ikke holdt op med at lege – deres lege ser bare anderledes ud. Stine Liv Johansen, lektor, ph.d. Institut for Kommunikation og Kultur.

Hvilke spil vægter vi i FC Strand?

  • Spil, der vægter samarbejde med andre spillere (multiplayerspil). 
  • Spil, som børnene kender i forvejen, interesserer sig for og spiller derhjemme.
  • Spil, hvor strategi og taktik indgår.
  • Programmer til udvikling af spil (forstå principper bag spildesign)

 

Regler og retningslinjer

Tidsbegrænsning
I Fritidscenter Strand synes vi ikke at det giver mening at børn og unge kun kan spille 20 minutter eller en halv time, som praktiseres i mange klubber. Vi mener til gengæld heller ikke at børnene skal have mulighed for udelukkende at sidde foran skærmen hele dagen – og måske hver dag. Derfor har vi valgt at alle Fritidsklubbørn har 3 timers spilletid om ugen som kan fordeles på hele ugen eller spilles på én og samme dag. Dette giver børnene mulighed for at komme i dybden med et spil og ikke altid kun ende på f.eks. ”level 3”, hvilket selvfølgelig vil være trivielt og ikke udviklende. Tidsbegrænsningen kan ligeledes drøftes FC Strands medieråd og der kan gives dispensation til længere spilletider ved f.eks. turneringer, ”LAN partys” og lign.
I ungdomsklubberne kan reglerne være anderledes end i fritidsklubberne og der er ikke nødvendigvis tidsbegrænsning på computerne i aftentimerne. Reglerne er løsere i ungdomsklubben/aftenklubben, både fordi vores erfaring er at de unge er bedre til at justere deres spilleforbrug og fordi de oftest kommer i klubben for at snakke med kammerater eller voksne som de har gode relationer til og dermed ikke interesserer sig i lige så høj grad for PC spil.

Mobiltelefoner i Fritidscenter Strand
Mobiler (smartphones) er blevet en stor del af børn og unges sociale liv. Vi har i FC Strand ikke restriktioner i forhold til brugen af mobiltelefoner, men personalet kan i visse tilfælde muligvis henvise børnene/de unge til et andet rum eller udendørs for at benytte sig af deres mobiler, således at det ikke forstyrrer de i forvejen igangværende aktiviteter.
På ture i fritidsklubberne pointerer vi overfor børnene, at hvis de skal have deres mobil med på tur, skal denne bruges på en ansvarsfuld måde. Det kan ligeledes opleves at vi for fritidsklubben forbyder mobiltelefoner med på f.eks. koloni.

Internettet
Vi har ligesom de fleste andre klubber, gængse etiske regler for brug af internettet som naturligvis skal overholdes. Internetsider som indeholder sex, vold, racisme eller anden diskrimination tolereres ikke og vil i givet fald afstedkomme at forældre bliver kontaktet. Det skal naturligvis være en bevidst handling fra barnets eller den unges side, idet vi er opmærksomme på at man kun er ét klik væk fra alting på nettet.
Muligheden for filtrering via software foreligger, men der er pt. ingen programmer der ikke kan omgås eller har andre konsekvenser for Pc’ernes ydeevne. Indtil videre har vi ikke oplevet at børnene eller de unge har været inde på sider med ovennævnte kategoriers indhold. Opstår problemet, tages dette ligeledes op i FC Strands medieråd. 
Der er på internettet talrige chancer for børn for at bruge penge, - enten ved en regulær handel, eller ved diverse former for spil. Det er forbudt at foretage nogen som helst form for økonomisk transaktion via internettet fra klubbens computere.

Aldersmærkning:
Visse spil kan virke grænseoverskridende ift. grafik, vold, sex/nøgenhed, stødende sprog, stoffer mv. Derfor vil hvert enkelt spil blive vurderet af FC Strands medieråd som dermed også tager stilling til hvilken aldersgruppe spillet er egnet til (fritidsklub/ungdomsklub) eller om det i det hele taget hører hjemme i institutionsregi.
Når der er tale om spil, skeler vi naturligvis til den mærkning som fremgår af spillet – den såkaldte PEGI mærkning.
PEGI mærkning er en mærkningsordning, der ved hjælp af alders ikoner og indholds ikoner, vejleder forbrugerne om spils indhold i forhold til børn og unges alder.
PEGI er en forkortelse af ”Pan European Game Information”. Det er et fælles europæisk mærkningssystem, der er skabt af spilbranchen og som oplyser forældre, pædagoger og lærere om spils indhold i forhold til børn og unges alder. Danmark er blandt de 30 europæiske lande, hvor spiludgivere forpligter sig til at mærke spil efter en række fælles kriterier.
Mærkningen er først og fremmest vejledende og skal ikke tolkes som et forbud mod brug af bestemte titler. Den kan give forældre, pædagoger og lærere et pejlemærke om spillets indhold på lyd- og billedsiden. For mere info – gå til: www.pegi.info.

Spilekspert: Brug 10 minutter på ungernes spil før du siger ja eller nej
I Fritidscenter Strand vurderer vi altså fra spil til spil om det er egnet til brug i Fritidscentret eller ej. Det gør vi ud fra en viden om at det er computerspilsbranchen selv, der tester spillene, inden de udgives og sætter en aldersmærkning på. 30 lande i Europa benytter systemet, og det er forholdsvist mange lande, der skal blive enige om, hvad der egner sig for børn, og hvad der ikke gør. Det er derfor vigtigt at huske, at nogle lande medtager parametre, som ellers ikke ville indgå i en dansk vurdering. For eksempel vil Danmark se mildere på nøgenhed, og en beskrivelse som ’stødende sprog’. Set med danske øjne vil det derfor måske ikke være proportionelt når bandeord og nøgenhed i et spil udløser en aldersanbefaling på 18 år.
Børnerådet mener derfor, at forældre (og selvfølgelig også pædagoger/lærere:-) bør sætte sig ind i, hvad det er, deres børn spiller og selv afgøre, om det er alderssvarende.
Jakob Stegelmann som måske bedst er kendt for ”Troldspejlet” på DR, mener, at mærkningen foregår alt for mekanisk ved en slags afkrydsning af elementer, man kan støde på i spillet. Han udtaler: »Indholdet i spillene bliver slet ikke set og vurderet i en sammenhæng«, pointerer han. »Det minder lidt om de amerikanske advarsler om, at indholdet i kaffekoppen kan være varmt«, mener Jakob Stegelmann.

Film og TV i Fritidscenter Strand
I forhold til hvilke film, der vises i FC Strand, skeles der naturligvis også her til aldersmærkningen på de enkelte film men ligesom med spil, kan disse mærkninger være udløst ud fra kriterier som ikke svarer til danske normer for hvad der f.eks. er stødende eller umoralsk. Det er derfor op til de enkelte pædagoger at vurdere det viste, sammenholdt med den aldersgruppe det vises for.

Gode råd til forældre angående deres børns onlinevaner (medierådet 2015)

  1. Interesser dig for dit barns ”online liv” ved at spørge ind til det og følge med.
  2. Husk at børn grundlæggende bruger medier til det samme som voksne: At søge informationer, læse nyheder, løse opgaver, lade sig underholde, spille, slappe af og være i kontakt med vennerne.
  3. Anerkend at digitale og sociale medier for børn er en adgangsbillet til fællesskabet.
  4. Overvej at indføre tidsbegrænsninger for online brug og medie fri zoner. Vær selv en god rollemodel i forhold til fx tidsbegrænsning og at være nærværende.
  5. Lær dit barn gode online-vaner som at tale pænt, ikke dele private oplysninger som fx koder, CPR-nr. og at blokere ubehagelige personer.
  6. Hjælp dit barn med at løse konflikter, ligesom du ville gøre i den fysiske verden.
  7. Opsøg information om de sociale medier og de spil, dit barn ønsker en profil på.
  8. Hjælp dit barn med at indstille privatindstillinger på de sociale medier.
  9. Lav regler om køb af apps og køb i apps.